Hvad er en Kiropraktor

Cand. Manu. Kiropraktor er en 5+1 årig kandidatuddannelse med speciale i undersøgelse, diagnostik og behandling af bevægeapparatssmerter. Uddannelsen foregår på Syddansk Universitet i Odense, og de første tre år er bacheloruddannelsen i medicin en del af kiropraktorstudiet.

Uddannelsen giver kompetencer til at undersøge og diagnosticere problematikker i bevægeapparatet, og der kræves derfor ikke henvisning fra din praktiserende læge.

Kiropraktorer kan tage røntgenbilleder og beskrive disse, samt henvise til røntgen, ultralyd/MR/CT-scanninger i det offentlige sundhedsvæsen, når det vurderes relevant.

Kiropraktisk behandling

En konsultation hos en kiropraktor er først og fremmest en grundig udredning af dit problem, og består af din sygehistorie, en objektiv undersøgelse og evt. vurdering af eksisterende røntgenbilleder og scanninger. Ud fra disse stilles en diagnose og der lægges en plan for dit forløb.

Alt efter dit individuelle behov indeholder et forløb ofte manuel behandling, vejledning i øvelser eller henvisning til træningsvejledning ved fysioterapeut, og evt. henvisning til billeddiagnostisk udredning.

Hos Anne-Marie indgår mange forskellige komponenter i den manuelle behandling, eksempelvis manipulation, mobilisering, triggerpunkts-behandling, tape, behandling af muskler med akupunkturnåle etc.

Undervejs i forløbet lægger Anne-Marie stor vægt på at du er velinformeret om planen og selv er aktiv deltagende.

Hvad behandler en kiropraktor?

Kiropraktorer behandler smerter, skader og bevægeindskrænkninger i hele bevægeapparatet. Dvs. alt lige fra en kæbe der klikker til en brækket tå. Herunder er listet de problematikker Anne-Marie ofte ser i klinikken

• Ondt i nakke, ryg eller lænd
  • Bækkenleds-smerter
  • Hovedpine og svimmelhed